-Kısaca İzmir Agorası-
İzmir Agorası, MÖ. 4 yy’da antik Smyrna Kenti’nin
Bu güzergahta ilerledikçe yıkık dökük gecekondular arasından ilerledim. Bir çok gecekondu belediye tarafından yıkılmış ve bu gecekondu mahalleleri kaldırılmaya başlanmış. Şehrin dışında bir yerleşim yeri kurulmuş. Mağdur edilmediklerini öğrendim. Yıllar önce Ordu, Akkuş ilcesinin köylerinde yürürken hissettiğim duyguyu hissettim. Yarım saat önce kordonda medeniyetin zirvesindeydim, şimdi cumhuriyet dönemi Türkiye'sinde, kaldırımsız, yıkık dökük sokakta ilerliyordum. Gecekondu aralarından muhteşem İzmir körfezi görünüyordu. İnsanlar bana bakıyorlar hatta zaman zaman "Kimsin?" "Burada ne yapıyorsun?" "Polis misin?" gibi sorularla durduruyorlardı.
İzmir Körfezi’ne hâkim, şehrin güneyinde bulunan 186 m. yüksekliğindeki Pagos Dağı eteklerinde bir tepe üzerinde bulunan kale ilk defa MÖ.334 yılında Anadolu’yu Pers egemenliğinden kurtaran Makedonya Kralı Büyük İskender’in (MÖ. 356–323) isteği ile yapılmış. Kadifekale’den günümüze yalnızca kalenin batısındaki beş kulesi ile güneyindeki duvarlarından bir bölümü ayakta durmakta. Kalenin bunun dışında kalan doğu ve kuzey kısımları tamamen yıkılmış. Kale içerisinde ise bir dehliz ve bir de su sarnıcı kalıntısı görülmektedir.
Sarnıç moloz taş ve tuğladan yapılmış. Üzeri toprak dolgu olan sarnıcın içerisi birbirleri ile tuğladan yuvarlak kemerli payelerle bölümlere ayrılmış. Yapılan kazılar sonucunda sarnıcın bütünü iyi bir durumda ortaya çıkarılmış. Surlara üzerinden İzmir'i tepeden izlemek keyifli. Deneyimlemenizi öneririm.
Birkaç Fotoğraf:
Kaleden ayrılıp Basmane Gar'a doğru yola koyuldum. Yine dar gecekondu sokakları arasından körfeze doğru ilerlemeye başladım. Düzensiz ve karışık sokaklardan birine yol sormadan ilerlemeniz olanaksız. Bende yol sora sora ilerledim. İnsanların meraklı bakışları hep üzerimdeydi. Rahatsız olmadım. Nihayet Basmane Gar binasına ulaştım.
Bu eski bina:Ünlü Fransız mimar Eiffel tarafından klasist tarzda tasarlanmış, Regie Generale adlı Fransız firma tarafından 1876 yılında inşa edildimiş. Bu bina yine aynı tarihlerde inşa edilen Fransa’da Lyon Gar binasının bir ikizi. Kesme taştan dikdörtgen planlı gar binasının orta bölümü üç katlı olup, burası istasyonun ana salonudur. Yapının üzeri kırma çatı ile örtülmüş, iki kenarın ortasına da, düz cephe görünümüne hareketlilik getiren üçgen alınlıklar yer alıyor. 1922’de büyük İzmir yangınında Basmane Garı da büyük hasar görmüş ve 1926 yılı sonrasında TCDD’nin kurulması ile onarımdan geçirilmiş.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder